Centraal Station

In 2014 heeft dit NS-station de status van rijksmonument gekregen. Het vervangt het oude station uit 1863, dat in 1965 moest wijken voor het hoogspoor. Vanaf 2014 zijn er ook grootscheepse renovaties uitgevoerd.

Om het Centraal Station aan de eisen van de 21ste eeuw aan te passen is men in 2014 begonnen met verbouw van delen van het stationsgebouw. Het station dient grotere reizigersstromen aan te kunnen en ook de gehandicapte reiziger dient betere toegang geboden te worden. Een onderdoorgang is gemaakt die toegang geeft tot de perrons en tevens Zuid- en Noord-Tilburg met elkaar verbindt. Voorzieningen als toegangspoortjes, trappen, roltrappen, liften en winkeltjes zijn aangebracht. Aan de noordkant is een nieuwe ingang gemaakt. Een tweede onderdoorgang voor fietsers is ter hoogte van de Willem II-straat gerealiseerd.

Toch is ook met respect gekeken naar het oorspronkelijke ontwerp van NS-architect Koen van der Gaast, dat dateert van 1965. Het bijzondere dak van hypparschalen -het kroepoekdak zeggen de Tilburgers–, de mooie verticale en horizontale belijningen, de kleuren en de heldere manier waarop alles geplaatst en vormgegeven is, dwingen nog steeds bewondering af. De oorspronkelijke stationshal is ingericht als moderne wachtruimte. De mooie klokkentoren met carillon (bijnaam: de Wasknijper) herinnert aan de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog. Zoals op de oude ansichtkaart te zien is, was het station indertijd een symbool van de nieuwe tijd. Voor het pompstation aan de drukke cityring (de Spoorlaan) is echter al lang geen plaats meer.

Over het monument

Spoorlaan 35-47
  Tilburg