Koepelhal

De koepelhal, gemeentelijk monument, is gebouwd in 1902 en maakt deel uit van het ensemble Wagenmakerij op het voormalige NS-werkplaatsterrein. Een belangrijk industrieel monument in de spoorzone.

Goed zichtbaar vanaf het NS-plein ligt deze monumentale hal uit baksteen met gebogen dakvorm gebouwd. De zijgevel heeft achttien traveeën met grote getoogde gietijzeren kruisvensters. De kopgevels hebben drie spaarvelden en vijf vensterassen met rondboogvensters. Alle vensters hebben een kleine roedenverdeling. In de gevels zijn verticale uitgemetselde lisenen en langs de dakrand tandlijsten zichtbaar. In het interieur valt de grote ruimte zonder kolommen op. Het gebogen dak wordt gedragen door geklonken stalen vakwerk-kniespanten. Deze hal is gebouwd dwars op de wagenmakerij (de hal met sheddaken) waar de spoorwegrijtuigen van de Staatsspoorwegen werden hersteld.

In de langsrichting van de koepelhal was een verdiept spoor aangebracht met een rolwagen om de rijtuigen transversaal te kunnen verplaatsen tussen het buitenspoor en de zestien sporen van de wagenmakerij. De architect is niet bekend maar we herkennen de toenmalige architectuurstijl van de Staatsspoorwegen. Zo waren de rondboogvensters kenmerkend voor de stations van die tijd, ook voor het oude stationsgebouw van Tilburg. Een gebogen dak op kniespanten was al eerder toegepast als perronoverkapping en is in het station van ‘s-Hertogenbosch nog steeds te zien.

Over het monument

NS-Plein - Burgemeester Brokxlaan
  Tilburg